Ascendant in domein #4, Kreeft
|
v Beginnen aan iets nieuws |
v Beginnen met patroon #4: 'Eerst maak ik ruimte in mezelf' |
v Volgende stappen |
v
Individuele patronen. Voorbeelden: Albert Einstein, Marie Curie, Louis-Victor de Broglie |
v Meer voorbeelden van mensen met dit patroon |
v - schema - Het de-innerlijke-ruimte-makende beginpatroon |
^ |
Beginnen aan iets nieuwsDe manier waarop iemand de wereld tegemoet treedt is heel karakteristiek gedrag. Het is heel herkenbaar voor anderen en voor de meeste mensen zelf ook goed herkenbaar. De wereld tegemoet treden doen we bijvoorbeeld als we 's morgens wakker worden, als we ergens voor het eerst binnenkomen, als we aan iets nieuws beginnen, als we met een vraag of een idee worden geconfronteerd. Dat laatste kan iets heel eenvoudigs zijn zoals al of niet een koekje nemen. Op het hier bedoelde begin volgt het hele proces van het beginnen. We kunnen een aantal verschillende manieren onderscheiden waarop mensen de wereld of iets nieuws benaderen. Een daarvan is: beginnen met het opbouwen van ruimte voor zichzelf. In dit eerste van een reeks van voorbeelden zullen we het ruimte makende beginpatroon bespreken. Albert Einstein volgde dit beginpatroon. Voor mij reden genoeg om met dit patroon te beginnen. Hij deelde het met zeer veel anderen. Bij deze en volgende besprekingen van
beginpatronen zullen enkele bekende mensen, telkens uit verschillende levenssferen, als
voorbeelden worden gebruikt. |
^ |
Beginnen met patroon #4: 'Eerst maak ik ruimte in mezelf'De omschrijving van het beginpunt luidt: 'Voor ik begin moet ik eerst alles bij mezelf op een rijtje zetten om een concrete en praktische basis, een houvast te hebben. Ik moet zeker weten dat ik greep op mijn zaakjes heb. Ik ben op mijn best als ik 's morgens de tijd neem om mezelf te verzorgen, te ontbijten en me rustig voor te bereiden op de dag'. Stel dat we Albert Einstein hadden gevraagd waar hij als eerste op let als hij ergens aan begint, bijvoorbeeld als hij bij vreemden binnenkomt. Dan zou hij waarschijnlijk iets hebben gezegd als: 'Ik vind het vooral belangrijk om eerst heel tastbaar en concreet te kijken of ik me er prettig voel, of ik er voldoende greep op kan krijgen. Want uiteindelijk wil ik een basis hebben, een binding, iets tastbaars waar vanuit ik verder kan werken'. Was dezelfde vraag: 'Hoe begint U aan nieuwe dingen', gesteld aan Marie Curie, dan zou dat een antwoord hebben opgeleverd als: 'Ik moet eerst de dingen op een rij zetten, het plan of het idee moet gefundeerd zijn. Alleen als ik me betrokken voel, als ik beschik over een stevig houvast kan ik gerust verder gaan'. We stellen dezelfde vraag aan nog een natuurkundige: Louis-Victor, prince (later duc) de Broglie. 'Ik begin vanuit mijn gevoel, ik begin altijd met de emotionele dingen. Ik zoek ook altijd eerst de menselijke kant. Ik trek graag dingen naar mij toe en hou ze vast'. |
Een benadering van de omgeving als deze is niet voorbehouden aan natuurkundigen uit
het verleden. In feite hanteert ongeveer 9.5 procent van de wereldbevolking dit patroon.
Een aantal van mijn vrienden en kennissen benadert de wereld op deze manier. Ook
kunstenaars zoals Vincent van Gogh en Salvador Dali, Rudyard Kipling en Leo Tolstoj zouden
zich in deze beschrijvingen hebben herkend. Dit geldt ook voor Hector Berlioz, Franz
Schubert, Carl Orff, Michael Glinka en Richard Strauss en beroemde vrouwen als Ava
Gardner, Judy Garland, H.P. Blavatsky, Wallis Simpson en Marie Antoinette. Allemaal [ bronnen ] gebruikten zij
ditzelfde patroon om ergens aan te beginnen. |
^ |
Volgende stappenDe volgende stap in het proces kunnen we omschrijven als een tweede voorwaarde om echt te beginnen. De tweede voorwaarde voor mensen die een basis, een houvast zoeken, volgens het ruimte makende beginpatroon, is het verkrijgen van totaal overzicht (zie ook: schema). Dat is voor ieder van hen het logische vervolg na het bereiken van houvast. In de praktijk echter is de volgende stap een factor die veel meer individueel bepaald is. We kunnen na het beginpunt een toenemende diversiteit opmerken richting een individueel patroon. Doorgaan met proberen een totaaloverzicht te verkrijgen zou dus voor deze groep mensen
het logische vervolg zijn. Maar mensen doen niet altijd wat logisch is. De meeste mensen
geven er de voorkeur aan een andere richting in te slaan. Misschien lijkt dat niet
verstandig, maar het draagt waarschijnlijk bij aan hun flexibiliteit en verbreedt in ieder
geval hun levenservaring. Ook al hebben (onbewust) andere bekwaamheden de voorkeur, alle
delen van het patroon blijven ter beschikking. |
^ |
Voorbeelden: individuele invullingen van dit beginpatroonAlbert Einstein (1879 - 1955) [ bron ]
Met de laatste stap onstaat een herhaling van de laatste vier fasen (9, 11, 10 en 7),
gevoed vanuit alle andere gebieden. |
^ |
Marie Curie (1867 - 1934) [ bron ]![]()
Heel vasthoudend en routinematig blijft zij bezig met toetsen (5) en afgrenzen (10) van
het materiaal of probleem dat zij onder handen heeft. |
^ |
Louis-Victor de Broglie (1892 - 1987) [ bron ]![]()
In feite blijft hij alsmaar heen en weer gaan tussen de sociale groep (11) en zijn
eigen initiatief (1). Ook voor hem zou doorgaan met proberen een overzicht van het geheel verkrijgen (fase 2) het logische vervolg zijn. Helaas leidt die fase hem niet verder bij de poging al zijn mogelijkheden te gebruiken. Omdat in het dagelijks leven van de meeste mensen wel iets wordt verwacht en de persoon meestal zelf ook een prestatie wil leveren, is 'werken' een voor de hand liggende ingang. Alle mensen die dit patroon gebruiken, de drie voorbeeldpersonen dus ook, benaderen werk op dezelfde manier: zij geloven in wat ze doen, zij vinden hun werk ideaal, zij werken met enthousiasme (fase 6).
Voor de wetenschapper en onderzoeker (9, 5) de Broglie ligt nog een andere combinatie voor de hand:
Veel anderen deelden/delen dit beginpatroon [ bronnen ], voorbeelden staan op een aparte pagina. Koppelingen naar |
^ |
Het schema van alle fasen van het de-innerlijke-ruimte-makende beginpatroon.Fasen:
|