De zoektocht na 20 zines
|
v Deze mooie, verwarde wereld: I |
v (Begin)Patronen: de op handelen gerichte identiteit |
v Structuur: Van kaart, via dynamiek, naar functies en verbindingen |
v Verhalen: Hoe worden gebeurt |
v Thema's: de onderlinge effectiviteit van de delen |
v
Deze mooie, verwarde wereld: II Ordening van dingen Consequenties die ik hieruit trek Algemene consequenties? Idealen en problemen |
^ |
Deze mooie, verwarde wereld: IHet eenentwintigste nummer. Tijd om even stil te staan en van het overzicht te
genieten.
Als lezer hebt U nu ook de begrippen en hun facetten direct bij de hand. Ze zijn
inmiddels ook aan oudere pagina's toegevoegd, waar dat van pas kwam. |
^ |
(Begin)Patronen: de op handelen gerichte identiteitIn totaal zijn nu zes patronen behandeld. Aan de drie patronen gericht op de buitenwereld vanuit de reactie in de innerlijke ruimte zijn nu de drie die gericht zijn op actie in de omgevingsruimte toegevoegd, te weten het Ram-patroon in ZZZine #12, Leeuw-patroon in ZZZine #15 en Boogschutter-patroon in ZZZine #18. De twee groepen staan in principe haaks op en naast elkaar. Anders gezegd: de 3 vormen van ruimtelijke aanwezigheid vanuit de reactie in de innerlijke wereld hebben met de 3 vormen van ruimtelijke aanwezigheid in de buitenwereld een energieke en contrasterende verbinding. Het 'denkkader' is verbreed met de idee van onderling verbonden functies. Hoe wij onze functies (= potentialiteiten) in hun onderlinge relaties hanteren, beheren en in de loop van de tijd tot capaciteiten ontwikkelen.
Patronen vormen een interessante toegang tot iemands persoonlijkheid. De
geboortekaart is het instrument daarvoor [ noot ]. |
^ |
Van kaart, via dynamiek, naar functies en verbindingenVanuit de eerste beschrijvingen van gerelateerde stelsels en processen met hun coördinaten van ruimte en tijd, zijn we verder gegaan met de nummers vier tot en met zes van de reeks:
Hiermee beschouw ik de voorbereidingen als min of meer afgerond. De basis is gelegd. Ik
kom er hieronder nog op terug. |
^ |
Hoe worden gebeurtInmiddels heb ik weer enkele persoonlijke herinneringen verteld, relaties gelegd met
informatie uit mijn geboortekaart, verklaard hoe ik bepaalde functies leer te beheren. Kortom,
hoe ik geworden ben en hoe ik voortga op weg naar wat alleen ik worden kan.
Heel in het begin van de zoektocht heb ik al gezegd: 'Ik vond het paradoxaal dat het
onvermijdelijk was om mijn eigen doelen als uitgangspunt te nemen en mijn noodzakelijke
subjectiviteit als standpunt' en: 'Al even paradoxaal was dat de onaangename ervaringen
die ik had beleefd veranderden in waardevolle ervaringen'. Ik heb onzekerheden en
vaagheden geëxploreerd en nieuwe inzichten verkregen. Misschien ter geruststelling kan ik
zeggen dat ik zoveel begrip en medeleven ontvangen heb en nog ontvang als een mens maar
kan wensen. Ik kan met nieuwe ogen doorgaan met mijn tocht. |
^ |
De onderlinge effectiviteit van de delenHet woord 'thema' betekent in het algemeen het onderwerp of subject waarover een persoon spreekt, denkt of schrijft. In de taalkunde is het het belangrijkste deel van een uitspraak dat het onderwerp of subject aanduidt. In de muziek is het een belangrijke of vaak herhaalde melodie of reeks noten in een compositie. In processen is het de effectiviteit van de delen onderling binnen het innerlijk netwerk dat de opdracht of het doel aanduidt. De verschillende samenstellende delen van een proces, het algemene patroon van fasen en kleuringen, de functies in hun onderlinge verbindingen en de functies in relatie met het algemene patroon, verschaffen het proces een eigenheid die zich in de loop van de tijd in en met behulp van een buitenwereld ontwikkelt. Het kan voorkomen dat een proces zijn karakteristieke functie in meer dan een thema uitdrukt en tot ontwikkeling brengt. Het plan om thema's te gaan bespreken in een afzonderlijke reeks is tot op heden niet
van de grond gekomen. In ZZZine #17 en ZZZine
#18 zijn respectievelijk de onderwerpen ideaal en speelruimte en groei in relatie met leegte besproken. Daarmee is
niet gezegd dat het onderwerp als thema is uitgewerkt. De tijd en ZIGZAGZINE mogen
daar nog niet rijp voor zijn, thema's blijven me wel bezig houden. |
^ |
Deze mooie, verwarde wereld: IIHet proces leek aanvankelijk misschien een starre structuur maar in de praktijk valt het juist ongelooflijk divers uit. En inderdaad, langzaam begint de beschrijving van de theorie van het proces meer vorm en substantie te krijgen. Het proces, dat niet anders kan en doet dan zijn doel zoeken, beweegt letterlijk en figuurlijk de wereld die wij kennen. En niet alleen dat. In de wereld zoals wij die kunnen kennen is alles proces en zijn alle processen met elkaar verbonden. Alles is dus altijd in wording en leven is een leerproces om je unieke eigenschappen optimaal te leren gebruiken en waarschijnlijk ook om andere redenen. Iemands herkomst en buitenwereld zijn er voor de eigen opdracht; zoals de eigen opdracht er is voor de wereld. Ordening van dingenMijn zoektocht tot dusver heeft zich (al zigzaggend) langs een aantal belangrijke punten bewogen. Het lijkt me nuttig voor dit overzicht om de resultaten nog eens langs te lopen.
Ik wil er de aandacht op vestigen dat in deze lijn van de zoektocht zich op geen enkel moment ethische factoren hebben aangediend. De verzameling van processen waaruit onze wereld zoals wij die kunnen kennen bestaat, maakt geen onderscheid tussen goed en kwaad of mooi en lelijk. Alles heeft gewoon zijn functie. Consequenties die ik hieruit trekSinds het eerste nummer is mij het doel van mijn zoektocht beetje
bij beetje duidelijker geworden. De vergaarde informatie is niet speciaal nieuw maar wel
met nieuwe ogen bekeken. Wat ik hiermee zeg is karakteristiek voor het proces van
bewustwording dat onderdeel uitmaakt van het proces van zelfverwezenlijking [ noot ]. Zoals ik
opmerkte in de vorige zine, zie ik principes nu als idealen die ik heb getoetst en wil
realiseren, waaruit ik consequenties trek, die ik omzet in grenzen en keuzes. Ik ben tot
de ontdekking gekomen dat ik in mijn denken en handelen, in de relatie met mezelf en de
innerlijke reactie op mijn buitenwereld, wil uitgaan van het basisprincipe dat geen twee
dingen identiek zijn en bijgevolg al het bestaande een unieke en autonome functie heeft,
en dus gelijke waarde en dus gelijke
rechten heeft, dat ik als mens niet meer of minder respect
verdien dan het theekopje dat ik gebruik. Algemene consequenties?Achter de vraag wie we zijn en wat ons als individu onderscheidt, valt een andere
interessante vraag te ontdekken namelijk: 'Wat doet de wereld draaien?'. Ja, wat beweegt
de wereld van dingen en van mensen eigenlijk? Ik bedoel niet te vragen over welke
energiebronnen wij beschikken en hoe ze worden gebruikt. Het antwoord op die vraag staat
in natuurkunde-, scheikunde- en biologieboeken. Ik bedoel de vraag: 'Wat zijn de
consequenties voor het denkende deel van de samenleving van de constatering dat alles
proces en dus opdracht is en alle processen met elkaar verbonden zijn?'
De consequenties van deze basis zijn niet onmiddellijk in alle details en mogelijkheden duidelijk te overzien. Dat ze verregaand zijn kunnen we wel al vermoeden. Denken over je plaats in deze wereld zal inhouden dat je je realiseert dat je net als iedereen altijd je omgeving zal moeten gebruiken. De wereld is voor iedereen 'aanbod', profijt is een oerbeginsel dat oud is als de wereld zelf. Hoe we het evenwicht bewaren tussen enerzijds opkomen voor de eigen behoeften zoals die uit het eigen unieke doel voortvloeien, en anderzijds respecteren van de autonomie van de mensen en dingen om ons heen door er geen misbruik van te maken, zie ik als groeiprocessen van moraliteit (eerlijk delen), van persoonlijke integriteit, van bewuste individualiteit [ noot ]. Idealen en problemenEen leerproces heeft idealen nodig om in te geloven (geloof me, zelfs wetenschappers hebben hun geloof!), het heeft ook problemen nodig en roept zelfs problemen op om te kunnen groeien. De omgeving, de buitenwereld, kan net zo min een ideale en foutloze plaats zijn als wij mensen volmaakt kunnen zijn. We kunnen leren van alles wat we beleven en van wat we beleefd hebben. Mensen en dingen waar we bang voor zijn of boos op zijn, bijvoorbeeld terroristen en misdadige leiders, hebben ons veel te leren. Het is moeilijk maar niet onzinnig om nederig te zijn en dankbaar voor de aangeboden leerstof! Leven is een kunst; de kunst is om uit alles wat ons 'overkomt' iets bruikbaars te
halen, het zin te geven. |