Ascendant in domein #10, Steenbok
|
v Beginpatroon Steenbok: 'Eerst de haalbaarheid van dit ideaal vaststellen' |
v Vier polen die samen de structuur ondersteunen |
v
Voorbeelden van individuele invullingen: Coco Chanel (alt), George Santayana, Michelangelo |
v Meer illustraties van het STEENBOK patroon |
v - schema - Het tijd-in-de-innerlijke-wereld-makende beginpatroon |
^ |
Beginpatroon STEENBOK: 'Eerst de haalbaarheid van dit ideaal vaststellen'In deze ZZZine wordt het patroon van mensen besproken die, als ze aan iets nieuws
beginnen, eerst stapje voor stapje nagaan of dit ideaal haalbaar is en of het bijdraagt
aan de verwezenlijking van hun eigen doel. Mensen die het Steenbok beginpatroon gebruiken
moeten, vanaf het eerste begin, op een realistische manier leren omgaan met onzekerheden,
angst, beperkingen en grenzen om hun uiteindelijke doel te kunnen bereiken. Zij richten
zich pragmatisch op het bereiken van hun bestemming. De drie tekens Steenbok, Stier en Maagd, zijn vergelijkbaar met de drie op de buitenwereld gerichte intellectuele tekens Weegschaal, Waterman en Tweelingen waarvan zij de innerlijke, introspectieve of spirituele parallel zijn. Steenbok is het eerste beginpatroon van de drie die naar de eigen innerlijke tijd zijn gericht, op het realiseren van de eigen innerlijke samenhang zijn gericht. Het is niet alleen maar idealiseren, dromen of verlangen, maar initiërend werken aan de vormgeving van idealen, van dromen, van verlangens en uiteindelijk van het eigen doel. Het is plannen in de tijd. De vorige keer is Coco Chanel besproken omdat zij volgens de officiële geboortegegevens het Boogschutter beginpatroon zou gebruiken. U kunt het gedrag van die persoon nu vergelijken met het geval dat zij enkele minuten later zou zijn geboren en op een Steenbok-manier zou beginnen. Wanneer we - nu aan een Coco met Steenbok Ascendant - zouden vragen hoe zij aan nieuwe dingen begint, zou een boven beschreven instelling blijken uit een antwoord als: 'Ik bereid me altijd zorgvuldig voor. Voor ik een nieuwe lijn opzet bijvoorbeeld, bekijk ik heel zorgvuldig of het publieke draagvlak voor mijn (ideale) creaties breed genoeg is. De investering is enorm en ik kan me geen verlies permitteren.' Ook aan de filosoof, dichter en criticus George Santayana [ noot ] kunnen we vragen waar hij zich bij het beginnen aan iets nieuws op richt. Hij heeft eens gezegd: 'Waar ik heel mijn leven naar heb gestreefd, is niet zo zeer kosmische eenheid - zoals Whitehead, als wel eenvoudig 'afronden'. Als ik een half-getekende cirkel zie, dan verlang ik ernaar hem af te maken.' Een leerling van hem zegt: 'Hij verlangde bovenal dat alles, of het nou een plant of een dier of een mens of een staat is, zijn eigen inherente potentieel zou verwezenlijken.' [ noot ] De veelzijdige kunstenaar Michelangelo Buonarroti zou hebben kunnen zeggen: 'Heel rustig tast ik de vormen en mijn reacties daarop af. In het begin communiceer ik met de dingen. Ik probeer verschillende perspectieven uit en ik heb het beeld al concreet gemaakt voor ik echt aan het werk ga. Elke dag is voor mij een ontdekking en mijn werk een voortdurend genieten.' Het schema onderaan deze pagina geeft meer details van dit
patroon. |
^ |
Vier polen die samen de structuur ondersteunenOm zijn aanvankelijke onzekerheden en angsten te kunnen overwinnen en evenwichtig te zijn heeft de verantwoordelijke Steenbok die veiligheid moet bieden de persoonlijke zekerheid van emotionele geborgenheid nodig. Die kan hij ontwikkelen met behulp van de tegenpool van de introverte Steenbok-Ascendant, de eveneens introverte Kreeft-Ander op de 7e fase. Vruchtbare Kreeft-Anderen ontmoet hij in de spiegel van zowel concrete personen als van materialen, dieren en begrippen. Aangezien hij hoge eisen stelt aan zichzelf heeft deze persoon een sterk en praktisch fundament nodig waarop hij kan bouwen. Hij heeft de beschikking over de krachtige, gedecideerde Ram-basis op fase 4. De extraverte Ram-basis heeft geen ervaring op het terrein van houvast, veiligheid en de zekerheid van emotionele ondersteuning. De Ram-basis is als een onbeschreven blad, moet vertrouwen op zichzelf en zijn eigen kracht om stabiliteit te ontwikkelen. Deze basis heeft als tegenpool de Weegschaal-vormgeving op de 10e fase. Juist op dit fundament kan de persoon een verscheidenheid aan schone en perfecte vormen maken en stapje voor stapje naar zijn doel toewerken. De beweging die begint vanuit het introverte teken Steenbok richt zich op de eveneens introverte functie Saturnus. Met behulp daarvan verplaatst het individu in de meeste gevallen het perspectief naar een ander terrein in een andere fase van het beginproces. Saturnus symboliseert de voorwaarden van het consistentie-proces van het objectiveren, zich op het verwezenlijken van de persoonlijke doelstelling richten, het eigen doel in en met behulp van de omgeving vormgeven. Hij wordt wel de 'heer van de tijd' genoemd. Hieronder moeten we, zoals gezegd, de innerlijke tijd verstaan die anders tikt dan de tijd van zijn omgeving. Deze verloopt dan ook niet noodzakelijk synchroon met de innerlijke tijd die anderen hanteren. De vraag dringt zich op hoe een Steenbok zo voorzichtig wordt. Is daar een praktische
aanleiding voor geweest? Heeft hij moeilijkheden ervaren? |
^ | |
Voorbeelden:
|
|
Gabrielle Bonheur 'Coco' Chanel, 1883-1971. Saumur, 19 augustus 1883, 16:18u (de officiele geboortetijd is 16:00u). Als Coco Chanel het Steenbok beginpatroon volgde, zou dat tot een andere verwisseling van perspectief en dus tot ander gedrag hebben geleid. Zodra zij iets nieuws begon ging zij - in dit geval - eerst naar de 6e fase en van daar naar de 9e, waar deze beweging stopt. De overige functies bevinden zich, bij het gebruik binnen het introverte Steenbok beginpatroon, op één na allemaal in dezelfde fase als bij gebruik van het Boogschutter beginpatroon. Zij functioneren echter anders doordat de kleuring en dus de werking van alle fasen nu anders is. |
![]() Klik op het plaatje voor meer details, of: in nieuw venster openen? |
Beknopte beschrijving |
Informatie uit de geboortekaart |
|
|
Relatief gewicht van capaciteiten |
|
Grafieken van de Steenbok en van de
Boogschutter Ascendant geven een beeld van de verschillen in gewicht tussen deze twee
manieren van beginnen in het geval van Coco Chanel. U vindt ze op een aparte pagina. |
^ | |
George Santayana, 1863-1952. Madrid, 16 december 1863, 09:01u. [ bron ] Filosoof, leerling van Henry James, doceerde aan de universiteit van Harvard voordat Whitehead daar werd aangesteld. Santayana beweegt zich binnen zijn Steenbok beginpatroon natuurlijk niet gewoon naar de tweede fase, maar gaat, net als ieder ander, op zijn specifiek eigen manier te werk. Zodra hij iets nieuws begint gaat hij naar de 9e fase, van daar naar de 12e om dan naar de 10e fase te gaan en daar te blijven. |
![]() Klik op het plaatje voor meer details, of: in nieuw venster openen? |
Beknopte beschrijving |
Informatie uit de geboortekaart |
|
|
^ | |
Michelangelo (eig. Michelangelo Buonarroti), 1475-1564. Caprese, 24-3-1474, 01:45u GMT. [ bron ] Italiaans beeldhouwer, schilder, bouwmeester en dichter. Michelangelo bewoog zich binnen het Steenbok beginpatroon niet vanzelfsprekend in de gewone volgorde maar, net als ieder ander, volgde hij zijn eigen weg daarin. Zodra hij iets nieuws begon ging hij eerst naar de 7e fase, en van daar achtereenvolgens naar de 6e en de 2e fase, waarvanuit een cyclus begon naar de 10e fase, de 4e, 3e, 11e, 9e en terug naar de 2e fase. |
![]() Klik op het plaatje voor details, of: in nieuw venster openen? |
Beknopte beschrijving |
Informatie uit de geboortekaart |
|
|
^ |
Meer illustraties Er zijn meer bekende mensen die het beginpatroon Steenbok gebruik(t)en [ bronnen ]. Ik noem weer een aantal namen die geordend zijn in volgorde van de fase en het teken waarin Saturnus, waar het teken Steenbok naar verwijst, zich bevindt:
Het teken Steenbok staat dagelijks niet extra lang of kort op de horizon. We mogen verwachten dat het statistisch gemiddelde hier geldig is en 8,3 procent van de wereldbevolking kans heeft om een Steenbok Ascendant te hebben. Het is verbazend dat ik in mijn gebruikelijke bronnen toch relatief veel zo bekende mensen heb aangetroffen. Misschien heeft mijn persoonlijke belangstelling voor Steenbok onbewust wel een rol gespeeld, maar we moeten wel constateren dat het kennelijk voor velen van hen mogelijk is vanuit een moeilijk beginnen een markant leven te ontwikkelen. Koppelingen naar |
^ |
- schema - van het tijd-in-de-innerlijke-wereld-makende beginpatroon |
Fase:
|