Ascendant in domein #5, Maagd
|
v Beginpatroon Maagd: 'Eerst analyseer ik in detail, wat is dit nu precies?' |
v
Voorbeelden van individuele invullingen: Charlotte Brontë, W.A. Mozart, William Shakespeare |
v Meer illustraties van het MAAGDpatroon |
v - schema - Het de tijd-in-de-innerlijke-wereld-verwerkende beginpatroon |
^ |
Beginpatroon Maagd: 'Eerst analyseer ik: wat is dit nu precies?'Beginnen op een MAAGD manier, hoe is dat? Ik moet vanaf het begin mijn eigen innerlijke tijd hanteren, mijn eigen innerlijke weg volgen, mezelf nuttig maken, concreet maken wat mij nu ontbreekt. Ik ben vanaf het begin dus al helemaal doelgericht bezig. Ik weet al van bij het begin dat ik alle details moet leren kennen, dat ik voor mijn werk over details moet kunnen beschikken. Het uitgangspunt van Maagd is: mijn bescheiden mogelijkheden zijn voldoende voor wat ik in de wereld te doen heb en dat is mijn eigen oplossingen te vinden (en als het even kan daar erkenning voor te krijgen)! De zesde
fase, de Maagdfase, is de laatste van de reeks van zes persoonlijke fasen. De zesde is
de meest gecompliceerde ervan, de analyse. Ik bezie het werk en stel mezelf een aantal
vragen waarvan ik er een paar noem: 'Werkt dit?', 'Is dit mijn werk?', 'Wat doe ik nu?',
'Kan ik dit werk aan?', 'Is het goed voor mij als ik dit werk doe?', 'Voor wie doe ik dit
werk?', 'Laat ik anderen mijn werk doen?'. Als het resultaat van een inspanning van mij
negatief is dan werkt het blijkbaar niet, dan is er sprake van een tekort, van behoefte of
een gebrek, van ziekte misschien, en dan is hulp nodig. Als de grens van mijn
mogelijkheden is bereikt, als ik hulp nodig heb dan moet ik antwoord geven op de vraag:
'Welke aanvulling heb ik nu nodig?' Het antwoord kan verschillen van een hamer en
spijkers, een partner of een andere baan, tot medische hulp, een goed gesprek of een boek
met de juiste informatie. Omdat ik zelfstandig mijn heden, mijn nu wil maken, ik mij mijn wil heb toegeëigend en innerlijk afstand neem tot mijn wil, beoordeel, ontdek ik het heden als de tijd van mijn eigenlijke zekerheden. Ik zoek de perfectie tot in het detail. Dit leidt tot competentie. Mijn bekwaamheid ligt in het vertrouwen op mijn eigen sterke kanten en het realistisch inschatten van mijn beperkingen. Het is echt werken aan en met die sterke kanten. Hoe is het gekomen? Waar komt dit uit voort? Mijn doel is te toetsen waar ik sta, te
overzien wat ik waard ben, wat ik kan, waartoe ik dienen kan. Mijn functie, zoals die er
uit zal zien als mijn taak volgemaakt is, ligt beschreven in de 12e fase in LEEUW. Mijn
waarden liggen in de 2e fase in WEEGSCHAAL. Daartussenin begin ik met het detail, het
ambacht, mijn vaardigheden. Ik begin MAAGDachtig in mijn benadering van de
wereld. Die manier is te beschrijven als Het schema onderaan deze pagina bevat details van alle fasen van
dit patroon. |
Zoals gebruikelijk werk ik hieronder kort een paar voorbeelden uit van mensen die dit
patroon als beginpatroon gebruikten. Ik stel me voor dat ik zou vragen aan
Ik heb erover getwijfeld of ik Hendrik VIII, koning van Engeland, zou kiezen. Het zou
interessant geweest zijn om te zien hoe hij omging met details en feitenkennis, die hij
toch zeker nodig had. Maar ik heb twijfels over zijn geboortetijd en mijn dierbare
herinneringen aan opvoeringen en lezing van Shakespeare's werk wogen daarom het zwaarst. |
^ | |
Voorbeelden:
|
|
Charlotte Brontë, 1816-1855. Thornton, 21 april 1816, 14:41u GMT. [ bron ] Net als twee van haar zussen wilde zij schrijven. De bekendste van haar romans is Jane Eyre. Zodra zij zich voor iets openstelde bezag zij dat als een zaak van de achtste
fase. Van daar verplaatste zij zich naar de 10e fase, waarna zij bleef pendelen tussen de
8e en de 10e fase. Dit deel van de bewegingen tussen fasen komt overeen met die van
William Shakespeare, hierna beschreven. |
![]() Klik op het plaatje voor meer details, of: in nieuw venster openen? |
Korte beschrijving |
Informatie uit de geboortekaart |
De afzonderlijke beweging omvat het eigen werk, het vergaren van kennis, de hulp, het
eigen thuis, de eigen waarden - en terug voor meer aanvulling. |
De overige functies vormen onderling een beweging, tussen de fases 6, 3, 7, 4, 2 en
terug naar 7, die los van de bovenstaande staat. |
Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791. Salzburg, 27 januari 1756, 20:00 Pl.T. [ bron ] Beroemd Oostenrijks componist van 7 grote opera's zoals bijvoorbeeld Figaro's Hochzeit en Don Giovanni, en veel andere muziekwerken. Hij was naar men zegt een van de eerste zelfstandige componisten in de geschiedenis. Mozart bewoog zich binnen zijn Maagd
beginpatroon, geheel vanzelfsprekend, naar de vijfde fase. En daar stopte bij hem de
eerste beweging. |
![]() Klik op het plaatje voor meer details, of: in nieuw venster openen? |
Korte beschrijving |
Informatie uit de geboortekaart |
Deze korte beweging wordt gekenmerkt door buitengewone openheid en directheid. 'Neem me maar zoals ik ben, ik doe wat ik kan en niet anders.' Aan de kern van zijn met structuur spelend, grenzen verleggend wezen voegde deze beweging de emotionele kracht en de ijzeren energie toe die hij, met zijn beweeglijke aard, nodig had om zich maatschappelijk te handhaven en erkenning te krijgen. Anders dan de aspect-verbindingen tussen de functies die bij Mozart een samenhangend geheel vormen, verloopt het patroon van verwijzingen tussen de fasen bij hem in twee groepen. Je zou kunnen zeggen dat, parallel aan die speelse eerste reactie die op hem als individu is gericht, een andere verwerking plaatsvond die emotioneel en muzikaal gedreven was.
|
De 10e fase in TWEELINGEN, met MARS in KREEFT, voert via Mercurius primair krachtige impulsen naar de 5e fase. De beweging, daar los van staand en die alle overige functies omvat, is circulair. Ze
kan op elk punt beginnen, maar ik geef de voorkeur aan de oorsprong, de vierde fase:
|
William Shakespeare, 1564-1616. Stratford upon Avon, 23 april 1564, 13u23 Pl.T. [ bron ] Engels toneelspeler en dramaturg. Schrijver van Richard III, King Lear, Macbeth, Romeo and Juliet, All's Well, A Midsummernight's Dream naast vele andere beroemde toneelwerken en van sonetten. Van Shakespeare's leven zijn een aantal harde feiten
bekend, maar er zijn geen brieven, notities of kladversies van zijn werk en geen
rechtstreekse aanwijzingen in documenten bewaard gebleven. Op basis van vele sporen is
over zijn leven toch veel geschreven [
noot ]. Zodra hij zich voor iets openstelde beschouwde hij dat als een zaak van de achtste
fase. Van daaruit verplaatste hij zich naar de 10e fase, waarna hij bleef pendelen tussen
de 10e en de 8e fase. Dit deel van de bewegingen tussen de fasen komt overeen met die van
Charlotte Brontë hierboven. |
![]() Klik op het plaatje voor meer details, of: in nieuw venster openen? |
Korte beschrijving |
Informatie uit de geboortekaart |
De ondersteuningsfunctie werkt onafhankelijk. De vijf overige functies zijn wel met de eerste beweging verbonden: zij vullen aan vanuit zijn werk, vanuit zijn geloof en reflectie, vanuit zijn jeugd, sociale ervaringen met daarbij gevoegd zijn eigen waarden.
|
Deze beweging tussen fasen wordt ondersteund door vijf andere functies. Alleen URANUS in BOOGSCHUTTER in de 3e fase blijft los van dit alles.
|
^ |
Meer illustratiesEr zijn veel bekende en interessante mensen die het beginpatroon Maagd gebruik(t)en [ bronnen ] en een keuze maken was erg moeilijk. Ik noem hier een groot aantal namen, geordend in volgorde van de fase en het teken waarin Mercurius, waar het teken Maagd naar verwijst, zich bevindt:
Op het noordelijk halfrond staat het teken Maagd dagelijks lange tijd op de horizon. We mogen daarom verwachten dat het statistisch gemiddelde hier ruim wordt overschreden. Dus theoretisch gezien en ruw geschat heeft bijna 12 procent van de wereldbevolking kans om een Maagd Ascendant te hebben. Koppelingen naar |
^ |
- schema - van het tijd-in-de-innerlijke-wereld-verwerkende
beginpatroon
|
Fase:
|