Antwoorden en hun vragen, ideeën en hun ont-wikkeling
|
v De zoektocht, een terugblik op de vorderingen |
v Patronen: objectivering, het timen van het subjectieve zelf |
v Structuur: dat waar processen en systemen en denken en zo op zijn gebaseerd |
v 3 Thema's: drie dialectische stappen, de meest dynamische kant van het proces |
v
Waarden en andere aspecten van het proces De planning van het resterende werk |
v Databestand: Relevante trefwoorden in ZigZagZine's STRUCTUURlijn |
^ |
De zoektocht, een terugblik op de vorderingenHet is weer tijd om even stil te staan en terug te kijken. Sinds het laatste overzicht
(in 2004) heb ik, naar mijn gevoel, grote vorderingen gemaakt. Het werk is, vergeleken met
het begin, veel omvangrijker en gecompliceerder geworden; het bestrijkt een breder terrein
en graaft dieper, terwijl het ook dichter de alledaagse werkelijkheid nadert. De feiten
die boven zijn gekomen, de 'waarheden als koeien' zoals een dierbare neef terecht en kien
mijn uitgangspunten en constateringen omschreef, contrasteren wrang met de waan van 'de
maakbare wereld' en de plastic wereld van Disney-, Barbie- en Calimero- poppetjes. Het
blijft mij verbijsteren, pijn doen én amuseren. |
^ |
Patronen: objectivering, het timen van het subjectieve zelfIn deze reeks van drie zijn de beginpatronen uitgewerkt van functies die hun doel in de wereld benaderen direct gericht op de instinctieve of bewuste ontwikkeling van het eigen doel. Altijd plannen van, vasthouden aan of werken aan de voortgang van zijn functie.
Deze patronen worden door iedereen gebruikt, zij het voor verschillende functies, werkgebieden en, natuurlijk, in verschillende mate en mengeling. Omdat ik het Schorpioen patroon gebruik om te beginnen en het Steenbok-patroon in de derde fase valt, gebruik ik dat laatste patroon om op een structurele manier onderscheid te maken en kennis te verwerven. Daar bevindt zich ook mijn besturingsfunctie die op ditzelfde terrein hetzelfde patroon toepast. Het Stier-patroon valt, bijgevolg, in de zevende fase, dus gebruik ik dat om aandacht te schenken aan de waarden die een rol spelen in relaties van samenwerking. Er is geen functie die dit patroon gebruikt, dus moet ik dergelijke activiteiten en deze werkwijze min of meer moeiteloos toepassen. Het Maagd-patroon gebruik ik dan weer in de elfde fase, dus om zorgvuldig te werken aan oplossingen in activiteiten van groepen. Daar bevindt zich ook de integreerfunctie, mijn invoelingsvermogen, waarmee ik die synthetische werkwijze gericht toepas op sociaal terrein. Deze serie ging over de innerlijke consistentie en dus ook over de vasthoudendheid en
dienstbaarheid van deze daarin gespecialiseerde mensen, en - stilzwijgend - ook over de
mogelijkheid van het meer of minder actief zijn van deze potentiële eigenschappen. |
^ |
Structuur: dat waar processen op zijn gebaseerd, en systemen en denken en zoIn ZZZine #19, dat over dynamiek en verbindingen
handelt, had ik het zijpad betreden van functies die subprocessen in gang zetten. Dat bood
niet het verwachte uitzicht op relaties tussen de delen van processen en tussen processen
onderling. Het was wel leerzaam voor het begrijpen van het onderscheid tussen de functies
van een proces en hun onderlinge beïnvloeding en samenwerking, maar het begrip subproces
was en werd niet helder onderscheidbaar van het begrip context en leidde niet tot een
duidelijk beeld (net zo min als het idee van een proces als 'middelpunt van
verbindingen'). Het gevoel van verwarring dat bij mij achterbleef leidde wel tot verder
zoeken naar helderheid over de relaties tussen processen. In ZZZine #23, inleiding in de interne werking van het proces, heb ik de overeenkomst onderzocht tussen de wereld en een nieuw proces, van samenwerking op basis van een gesteld doel. Daarmee is dan de omgeving even de hele wereld, de natuur, geworden. Ik heb drie wereldbeelden naast elkaar gezet. Het gestelde doel, of samenwerkingsovereenkomst, het moment van beginnen en de ruimte en tijd die eigen zijn aan elk proces zijn de zaken die aan de orde zijn gekomen. In ZZZine #26, een complex netwerk 1, ben ik
teruggegaan naar het organische proces en daarmee naar Whitehead en naar Gödel met zijn
visie op de grenzen van stelsels en de toepassing daarvan op de grenzen van onze kennis
van de wereld vol processen. dat mijn denken een vaste set van potentialiteiten nodig
heeft, In de bijlage, ZZZine #26x, heb ik enkele reeksen van basisbegrippen in de filosofie weergegeven en ben begonnen met, van het proces, een lijst op te stellen van de relaties die binnen de structuur voor kunnen komen en die het unieke ervan uitmaken. Na beëindiging van #30 heb ik het overzicht van de structurele verbindingen tussen de onderdelen van een proces opnieuw opgezet. Mijn inzichten bleken aanmerkelijk helderder te zijn geworden. Het overzicht is nog niet definitief, enkele onderdelen zullen in de toekomst nog moeten worden uitgediept. In ZZZine #29, een complex netwerk 2, heb ik de
situatie van een proces temidden van contexten behandeld. De contexten van een proces en
zien dat dat echte processen zijn is voor mij een echte ontdekking geweest. Het heeft mijn
inzicht in de interactie met de verwarrende buitenwereld verdiept. Het is duidelijk dat nu toch echt het proces in de tijd in het zicht begint te komen.
Een proces is immers de ont-wikkeling van een gegeven doel in een veelzijdige
omgeving? |
^ |
Bestaat ze nog de verhalenlijn? Nee, ze is echt vervangen door de themalijn. Maar de
verhalen zijn helemaal niet weg. Naast het hoofdonderwerp is er nog plaats voor een
persoonlijke herinnering, een reactie, een tegenhanger of nuancering in de vorm van een
voorbeeld uit mijn ervaring dat het thema kan verhelderen. In deze eerste drie themanummers bleek het mogelijk om het tot nu toe platte theoretische model uit te breiden met de dynamiek van de dagelijkse werkelijkheid en de ruimtelijke eigenschappen van het model zichtbaar te maken. De theoretisch geconstrueerde, complex gevormde lagen van het netwerk binnen het proces heb ik geprobeerd op hun praktische mogelijkheden te analyseren. Ik probeer te laten zien wat het inzicht daarin en de kennis daarvan voor ons dagelijks leven kan betekenen. |
3 Thema's: drie dialectische stappen, de meest dynamische kant van het procesHet is duidelijk dat in de themalijn de mens, die geacht wordt van alle dieren het
duidelijkst besef van zijn individualiteit te bezitten, in meer algemene zin aan de orde
kan komen dan in de verhalenlijn die alleen mijn eigen verhalen behandelde. Ik pas nu mijn
inzichten in het proces toe, niet op alle organismes inclusief de wereld als geheel, maar
geconcentreerd op de activiteiten van de mens. Het blijkt zo mogelijk om verfijningen van
het proces uit te lichten. In ZZZine #24, 'Innerlijke stabiliteit en taalgebruik',
illustreert het verhaal 'Buitensluiten', met een tekst die Einstein ooit zijn vrouw
aanbood, hoe hij zijn innerlijke stabiliteit bewaakte. Het wordt geflankeerd door
'Vervreemding', een persoonlijke herinnering aan mijn ouders, die illustreert hoe moeder
vervreemd kon raken van haar omgeving. In ZZZine #27, 'Spel om waarden, respect als inzet',
illustreren de verhalen twee maal het onderwerp 'school'; het verhaal in 'Così, een
spel', dat laat zien hoe het duo da Ponte - Mozart zijn waarden trachtte uit te dragen,
wordt geflankeerd door 'Speelruimte', een persoonlijke herinnering aan mijn vermoedelijk
laatste dag op de lagere school die toont hoe soeur Supérieure haar eigen diepe
verwarring op haar omgeving overdroeg. In ZZZine #30, 'Afhankelijk temidden van wisselende
doelen' ga ik verder door op het verhaal 'Speelruimte' dat toch wel erg geschikt
materiaal biedt voor dit dialectisch onderdeel. Daarnaast zijn er wat korte voorbeelden
van contexten die verwarring wekken als het doel, en dus het proces, ongemerkt is
vervangen door een ander doel. De groep van drie dynamische verbindingen vormt het dialectische deel van het proces.
Het evenwicht bewaren en je grenzen bewaken op weg naar het eigen doel is nu, na de
aanvulling met uitdagingen en waarden in allerlei speelse en formele levenservaringen,
afgerond met het onderscheid maken van feiten en interpretaties en het invoegen van de
eigen functie in het geheel. Samen draaien deze delen rond het ontwikkelen van zwakte tot
de kracht om het eigen leven in en met assistentie van de omgeving te beheren, om de
verantwoordelijkheid voor dat gedrag in eigen hand te nemen. We hebben een beeld gekregen
van de structurele achtergrond van interactie, beweeglijkheid, het evenwicht bewaren, van
gesprek en dialoog over verschillen van mening en gezamenlijke belangen, van conflicten en
spel, van geschiedenis en oplossing. |
^ |
Waarden en andere aspecten van het procesHet is duidelijk dat ieder proces zijn eigen waardenschema heeft, het vloeit voort uit
het gegeven zijn van het doel. Dat doel kunnen we pas volledig kennen als het proces is
voltooid. Hier verschijnt het grote verschil tussen de kennis van de waarden van een
of meer handelingen en het inzicht in de waardenstelsel van deze unieke mens;
het eerste is mogelijk voor zover de waarheid bekend is, het laatste is tijdens het leven
beslist niet mogelijk en na afloop nog nauwelijks. Wie kent zelfs de waarden van
Shakespeare of Hegel of Stalin voldoende om te kunnen zeggen dat hij die hele mens kent?
Hieruit moge blijken hoe het procesdenken helderheid kan verschaffen: we kunnen hooguit
over zaken oordelen die we als geheel kunnen overzien en als geheel hebben onderzocht. Dat
dit alles zowel positieve als negatieve ervaringen behelst, dat dialectiek kan worden
opgevat als methode om informatie te verkrijgen en als discussie om een compromis te
bereiken, als hulpmiddel om te bedriegen en als bliksemafleider kan worden gebruikt mag
wel vanzelf spreken. Dus moeten eerst nog de andere kanten van het proces worden onderzocht. Dit zijn de
aspecten die zeker ook mee een rol spelen en die hun eigen visie op de waarden en belangen
die in het geding zijn en aan het na te streven gedrag bij kunnen dragen. Gelukkig heb ik
nu al wat belangrijk materiaal - over het actuele denken en de morele vragen die het
oproept - tot mijn beschikking gekregen noten en bronnen . |
De planning van het resterende werkHet aspect dialectiek gaf een interessant stukje inzicht in ons gedrag, maar er bieden
zich nog andere gezichtspunten aan. Anders dan de verschillen met de wereld en de
contexten waarin de dialectiek zich uitdrukt, leiden andere manieren van groepering van
dezelfde basiselementen tot andere verbindingen en dus andere mogelijkheden. In de
themalijn ga ik eerst de groepering van meer overeenkomstige onderdelen met hun
specialiserend karakter onderzoeken. Daarna wil ik bekijken wat de groep met compromis
zoekende relaties aan mogelijkheden te bieden heeft. Of de meer precieze, formele
afbakening van deze netwerken in de themalijn voldoende uit de verf kan komen of dat dit
in de structuurlijn moet gebeuren zal wel blijken. Koppeling naar |