Complex netwerk 3Ontwikkeling en grenzen van processen in de tijd
|
v Ontwikkeling in de tijd, verschillen in standpunt, in ritme, schaal en duur |
v
De eigen tijd en eigenschappen van processen: het standpunt van een proces 3 animaties: 1a. een planetarium, de hemel rondom, op 51º NBreedte 3 animaties: 1b. de voortgang van de horizon door de zodiak 3 animaties: 1c. de actualiteit in interactie met een zich ontwikkelend proces Bijlage: berekening van 1b, de duur van tekens op de plaatselijke horizon |
v
Kunnen tijd en omgevingen het samenwerken van processen bepalen? 2 figuren: 2a. de beleving van een persoon en de beleving van een vergadering 2 figuren: 2b. de interactie van twee individuen: een actuele gebeurtenis 1 animatie: 2c. de context in actie: voorbereidingen en aanslag op Hitler (bew.) |
v
Tijdsduur en tijdschalen: de ontwikkeling van eigenschappen van een proces 3 animaties: 3a. het dynamisch + dialectisch karakter van ruimte en tijd (bewerkt) 3 animaties: 3b. interactie met omgeving en (des)integrerende krachten (een leven) 3 animaties: 3c. de evolutie van emotionele binding (het humane fundament) Bijlagen: analyses van reeks 3b en reeks 3c en overzicht van de berekeningen |
v Bewust gebruik van de duur van de tijd en van persoonlijke vrijheid |
v Consistentie in de tijd, de verbindingen van netwerken |
v Zoeken: begrippen betreffende STRUCTUUR |
^ |
Ontwikkeling in de tijd, verschillen in standpunt, in ritme, schaal en duurProberend de structuur en de werking van processen te begrijpen - hoe het komt dat ze
doen wat ze doen - kom ik nu toch weer terug bij de tijd, deze keer bij de voortgang en de
ontwikkeling van processen in de loop van de tijd. Tot nu toe heeft mijn bemoeienis met de
tijd zich beperkt tot de beschrijving en illustratie van plaats, tijd en beweging vanuit
een standpunt op de wereld, zoals in de delen drie en vier van deze structuurlijn. In het
vorige deel ben ik dieper ingegaan op de relatie tussen een proces en de grotere processen
waarvan het deel uitmaakt, zoals ieder mens en ding op aarde deelneemt aan en in
interactie is met wisselende contexten binnen het tijdsysteem dat wij ons zonnestelsel
noemen. Koppelingen naar |
^ |
1. De eigen tijd en eigenschappen van processen: het standpunt van een procesDe ontwikkeling van het wezen van het proces mens vindt plaats in interactie met
contexten, in afhankelijkheid van het actuele aanbod van ervaringen. Ontwikkeling vindt
altijd plaats: er is geen ontkomen aan, 'Het wezen moet verschijnen' zou
Hegel hebben gezegd. Op de partner van de Aarde, op de Maan levend, zou een 'dag' een duur hebben van 27 en eenderde aardse dag, met een levensritme van ruim dertien dagen donkerte en kou en ongeveer evenveel dagen zonlicht en warmte. Tijd is niet los te koppelen van beweging. |
1a. Een planetarium, de hemel rondom, op 51º NBreedteDe hieronder weergegeven beweging, de draaiing van de aarde, is regelmatig in de tijd: elk uur vordert het MC met eenzelfde 15 graden. De beweging van het Medium Coeli is zodanig dat het, bij het begin van de volgende dag, een graad verder is gevorderd op de cirkel. Dit mechanisme maakt het mogelijk dat een jaar uit 365 dagen kan bestaan en dat het om de zoveel jaar met een extra dag moet worden aangevuld. Hier constateren we ook een belangrijk verschil, een opening in de tijd tussen de processtructuur die standaard 360 graden beslaat en een dag die iets meer dan 360 graden moet bestrijken om de Zon te volgen. Zo volgt de Midhemel de geleidelijke voortgang van de Zon door de zodiak zoals wij die
op aarde waarnemen en in de seizoenen ervaren. |
1a. |
Klik voor het volgende beeld (25 stuks)
|
|
1b. |
Figuur 1b. toont de planeten in hun twaalf tekens. De verschillen in de tijd worden weergegeven op de aparte pagina
(in een nieuw venster?). |
|
1c. |
![]() Animatie van de voortgang van een planeet door de tekens met de contacten die hij vanuit zijn opeenvolgende posities met de verschillende functies van een menselijk proces heeft: Adolf Hitler's jeugdjaren van 1889 t/m 1901 en de situaties in 1916-'18, 1930-'31, 1944-'45 en 1945. Koppeling naar |
Door de verschillen in lengte van de banen van de planeten hebben zij elk meer of minder tijd nodig om een bepaald deel van hun traject af te leggen. Zo heeft de op een na langzaamste planeet Neptunus meer dan 12 jaren nodig om de eerste 30 graden - het teken Tweelingen - te doorlopen, terwijl de Maan dat deel van de cirkel in twee en een halve dag aflegt. We zien niet alleen de invloed van een hemellichaam in de loop van de tijd naar andere functies en netwerken van functies verschuiven, ook wisselt de hoek van die interacties - en daarmee de aard ervan. |
^ |
2. Kunnen tijd en omgevingen het samenwerken van processen bepalen?Een proces is het zich geleidelijk ontwikkelen van een samenhangende eenheid door
interacties van zijn onderdelen (zijn potentialiteiten) onderling en door interacties met
zijn actuele omgeving. De potentialiteiten bepalen de individuele aard die het stelsel ter
beschikking heeft gekregen. De ontwikkeling van de potentialiteiten verloopt in fasen. Zij
ontwikkelen zich tot sterke, positieve, zwakke of negatieve eigenschappen of door het
aantrekken van versterkende of afbrekende ervaringen in de actuele omgeving dan wel door
ze aangeboden te krijgen en ze vervolgens te gebruiken en te verwerken in de loop van de
tijd. |
2a. De beleving van een persoon en de beleving van een vergaderingTwee tijdsystemen komen samen in één punt: de gegeven doelen van Adolf Hitler werken
samen met die van de bijeenkomst van de Rijksdag ter bevestiging van de volmachten die
Hitler waren verleend, ter benoeming van een Rijkskanselier en ter proclamatie van het
Derde Rijk. De volgorde van de agenda is mij niet bekend, vermoedelijk hield Hitler aan
het begin of aan het einde (of beide) een toespraak. De kaart met de astronomische
gegevens van de proclamatie van de nieuwe Duitse staat is tegelijk de kaart van de
krachten die Hitler op dat moment ondergaat. |
2a. |
![]() Het doel van Duitslands Derde Rijk is in deze vergadering - dit NU - in interactie met een doel uit het verleden: de plannen van Hitler worden enthousiast omhelsd door de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers. (Het is wel twijfelachtig of zij nog het hele duitse volk vertegenwoordigden omdat de politieke tegenstanders van de nazi's vooraf buiten de wet waren gesteld.) Op het plaatje van de relaties tussen de twee komen die overwegend positieve ontvangst - en enkele interessante leemtes - tot uiting. Op 24-3-1933 zat het tij voor Hitler's waanideeën mee (de Reichstag bevestigde zijn dictatoriale bevoegdheden), maar op 22-11-1942 om ±7u PMT, toen de omsingeling van het zesde leger onder generaal von Paulus bij Stalingrad een feit was, begon het te keren terwijl hij weigerde te buigen voor de realiteit, bij zijn wanen bleef en vasthield aan zijn zucht naar wraak op de legerleiding [ noot ] . Koppelingen naar |
|
2b. |
![]() (datum, tijd en gegevens van de aanval zijn gecorrigeerd) |
ontwikkeld |
|
2c. ontwikkeld |
Klik voor het volgende diagram (7 gebeurtenissen)
|
Links: dynamisch: a of dialectisch: b
Rechts: verwijzing teken > planeet |
Dynamische pressie & dialectisch overweging, 2 ontwikkelingsverhoudingen1. De voorbereidingen van de vergadering, de agressieve opzet, geheime
voorbereiding en plaatsing van de bom, het vertrek van Von Stauffenberg en de verplaatsing
van de bom. De actieve vierkant- en driehoekverhoudingen: |
ontwikkeld |
In de volgende reeksen animaties wil ik de fenomenen van verschillende verhoudingen, tijdschalen en tegendraadse bewegingen nader bekijken, ze toepassen op het proces voor de fasen van het leven als geheel, op de ontwikkelingsfasen van een eigenschap of op een bepaalde cyclus - een moment. |
^ |
|
3. Tijdsduur en tijdschalen: ontwikkeling van eigenschappen van een procesDe ontwikkeling van een proces vindt plaats in reeksen van gebeurtenissen en
belevenissen, ze verloopt in fasen die vervolgens een voor een worden doorlopen. Zoals we
in #33 en #36 kunnen zien hebben de ontwikkelingsfasen hun eigen ritme, ze maken immers
deel uit van en maken gebruik van de ingebouwde klok van het proces. Laten wij eens kijken naar Hitler's niveau van volwassenheid en verantwoordelijkheid. |
|
ontwikkeld | |
|
|
3a. ontwikkeld | |
Klik voor het volgende diagram van de dag van de aanslag (13 st.)
|
|
Links: dynamisch (wederzijds) invloed
Rechts: dialectisch (wisselend)
fysiek/mentaal |
|
Verschuiving in tijd: DYNAMISCHE of DIALECTISCHE
omgevingen die actie eisen
|
|
1. dynamisch vierkant, hypothetisch | dialectische driehoek, omgeving mentaal |
Ascendant op 1e graad Kreeft: 1:20u. De Maan, de fysieke grondslag van de centrale persoon (in dit geval Adolf Hitler), bevindt zich (op 24Can36'02") in de 1e fase van beginnen, conjunct (ca. 2 1/2graad "achter") de Zon (op 27Can09'03"). | |
2. dynamisch vierkant, hypothetisch | dialectische driehoek, omgeving mentaal |
Ascendant op 1e graad Leeuw: 3:55u. De fysieke
presentatie/actieve rol van de persoon, weergegeven door de Zon. De Maan bevindt zich (op 25Can55'50") in de Neptunische12e fase van eindigen, conjunct (1.1/2gr. "achter") de Zon (op 27Can15'13"). |
|
3. dynamisch vierkant, synthetisch | dialectische driehoek, eigen fysiek |
Ascendant in 1e gr. Maagd: 6:51u. De planeet Mercurius
primair, medewerker, vertegenwoordiger, boodschapper, voor de Zon uitgaand. De Maan bevindt zich (op 27Can26'18") in de Uranische 11e fase van maatschappelijke samenhang, conjunct (ca. 0.03gr. "passerend") de Zon (op 27Can22'13"). |
|
4. dynamisch vierkant, hypothetisch | dialectische driehoek, omgeving mentaal |
Ascendant in 1e gr. Weegschaal: 9:47u.
Venus
primair, de interactieve, hulpvaardige, voor de Zon uitgaand. De Maan bevindt zich (op 28Can56'36") in de Saturnische 10e fase van ordening en stabiliteit, conjunct (ca. 1 1/2gr. "voorbij") de Zon (op 27Can29'13'). Om 12:21u. vindt de voorbereiding plaats, v.St. plaatst de bom en vertrekt, bom wordt verplaatst (2c.1). Maan (op 0Leo15'27"), Zon (op 27Can35'21"). |
|
5. dynamisch vierkant, antithetisch | dialectische driehoek, omgeving mentaal |
Ascendant in 1e gr. Schorpioen op 0Sco56'18" (net voorbij
het exacte vierkant met de Maan): de explosie om 12:42:38u.
Pluto
presenteert weerstand. De Maan bevindt zich (op 0Leeuw26'43" neemt deel) in Jupiter's 9e fase van deskundigheid en theorie), conjunct (ca. 3gr. "voorbij") de Zon (op 27Can36'14'). Even later, om 13:28u: de gewonden zijn in de ziekenboeg (2c.2 en 3). |
|
6. dynamisch vierkant, synthetisch | dialectische driehoek, omgeving fysiek |
Ascendant in 1e gr. Boogschutter: 15:39u. Jupiter,
vertegenwoordiger van ontwikkeling. De Maan (op 1Leeuw56'41") bevindt zich, samen met Jupiter, in diens 9e fase van deskundigheid en theorie, conjunct (ca. 4gr. "voorbij") de Zon (op 27Can43'14'). Om 16:18u. 'Wie zijn de verraders? Dit is een samenzwering!' (2c.4). |
|
7. dynamisch vierkant, hypothetisch | dialectische driehoek, eigen mentaal |
Ascendant in 1e gr. Steenbok: 18:11u.
Saturnus,
zoekt consistentie en integriteit. De Maan (op 3Leeuw14'15"), op het punt om Venus te passeren, bevindt zich in Pluto's 8e fase van een standpunt kiezen, conjunct (bijna 6gr. "voorbij") de Zon (op 27Can49'17'). Om 19:07u. Mussolini is gearriveerd rond
theetijd. 'Ik moet mijn taak voortzetten!' (2c.5). |
|
8. dynamisch vierkant, synthetisch | dialectische driehoek, omgeving mentaal |
Ascendant in 1e gr. Waterman: 19:50u. Uranus,
vriendschappelijke dialoog. De Maan bevindt zich (op 4Leo05'43") in Venus' 7e fase van vertrouwen, (ruim 6gr. "voorbij") de Zon (op 27Can53'18"). De wederkerigheid tussen Saturnus (persoonlijke afhankelijkheid) en Uranus (sociale afhankelijkheid) is niet actief. |
|
9. dynamisch vierkant, synthetisch | dialectische driehoek, eigen fysiek |
Ascendant in 1e gr. Vissen: 20:54u.
Neptunus,
vermoedens over de daders? De Maan bevindt zich (op 4Leo37'18") in Mercurius' 6e fase van verwarring-helderheid, (ca. 7gr. verwijderd van de Zon (op 27Can56'46"). Om
21:35u 'Het verraad van Berlijn en Parijs moet gewroken worden' (2c.6). |
|
10. dynamisch, hypothetisch | dialectische driehoek, omgeving fysiek |
Ascendant in 1e gr. Ram: 21:40u.
De planeet Mars, ik wil daadkrachtig handelen. De Maan bevindt zich (op 5Leo00'42") in de Zon's 5e fase van de sociale functie, ruim 7gr. verwijderd van de Zon (op 27Can67'38"). |
|
11. dynamisch vierkant, antithetisch | dialectische driehoek, eigen mentaal |
Ascendant in 1e gr. Stier: 22:27u. Venus
primair, de interactieve, vriendelijke. De Maan bevindt zich (op 5Leo24'37") in haar fysieke eigenheid, in de 4e fase (in het teken Leeuw), ca. 7 1/2gr. verwijderd van de Zon (op 27Can59'28"). |
|
12. dynamisch vierkant, synthetisch | dialectische driehoek, omgeving mentaal |
Ascendant in 1e gr. Tweelingen: 23:31u. Mercurius
primair, medewerker, vertegenwoordiger, informator. De Maan bevindt zich (op 5Leo57'10") in Mercurius' 3e fase van communicatie, ca. 8gr. verwijderd van de Zon (op 28Can02'01"). Hitler bereid zich voor op de uitzending. Om 01:00u. De radiotoespraak (2c.7). |
|
13. dynamisch vierkant, hypothetisch | dialectische driehoek, omgeving mentaal |
Ascendant in 2e gr. Kreeft: 21 juli 01:20u.
We zijn een dag en ± een graad verder. de Maan bevindt zich (op 6Leo52'32") in de 2e fase waar Venus heerst, ca. 8 1/2gr. verwijderd van de Zon (op 28Can06'21"). In de periode van 24 uur is de Maan van 24Can36'02" naar 6Leo52'32" gegaan en iets meer dan 12 graden gevorderd. |
|
etcetera. | |
De Aarde draait en wordt in detail beïnvloed door het universum; gebeurtenissen ofwel processen zijn gedetermineerd in hun verhouding tot de ontwikkeling van betreffende functies. Adolf Hitler, de soldaat, nam wraak op de generaals en moet zich later hebben gerealiseerd dat hij zich als gevolmachtigde ernstig in de problemen had gebracht. Hij pleegde zelfmoord op 30-04-'45. De onderwerpen rond ontwikkeling in individuen van mentaliteit, volwassenheid, consistentie, verantwoordelijkheid, onderwijs [fysiek: 4 basis, 8 confrontatie, 12 coördinatie en mentaal: 10 standpunt, 2 stabiliteit, 6 eerlijkheid] komen in de laatste delen van de structuur- en de themalijnen aan de orde. Koppelingen
naar |
|
|
|
3b. | |
Klik voor het volgende diagram van het ontwikkelingsproces (13 st.)
|
|
Koppeling: beknopte analyse van de ontwikkeling en overzicht van de diagrammen - de aanwezigheidsfunctie die het Weegschaalpatroon gebruikt, met haar relaties (in een nieuw venster?) | |
|
|
3c. | |
Klik voor het volgende diagram van de ontwikkeling van de emotionele basis (13 st.)
|
|
koppeling: beknopte analyse van de ontwikkeling en overzicht van de kaarten - de emotionele (in)stabiliteitsfunctie die het Steenbokpatroon gebruikt, met haar relaties (in een nieuw venster?) | |
De twee laatste van de bovenstaande reeksen en analyses gaan uit van gegevens die alleen beschikbaar zijn als we een datum hebben waarop het proces eindigt. Van Hitler is die informatie beschikbaar, maar noch de geboortetijd noch de eindtijd lijken echt betrouwbaar. De relaties en hun proporties binnen het netwerk van de eerste dag uit het leven van Hitler zijn omgerekend naar de proporties van de complete levensduur van de man; de schaal van de cyclus van deze dag is als maatstaf gebruikt en toegepast op de schaal van de cyclus van zijn gehele leven. Koppelingen naar |
^ |
Bewust gebruik van duur en richting van de tijd en van persoonlijke vrijheidHet gebruik van de tijd is niet beperkt tot lineaire gerichtheid op de toekomst, tot de beweging vooruit, gewoon maar achter de feiten aanhobbelen. Bewuste ontwikkeling eist van een mens dat hij teruggaat in zijn geschiedenis en de tijd neemt om (zigzaggend?) zich zijn ervaringen opnieuw te binnen te brengen, ze aan te vullen met de huidige emoties en inzichten, kortom erover na te denken, ze te vernieuwen en de ontwikkeling richting te geven. Processen mogen dan bij voorbaat bepaald zijn, gedetermineerd en gericht zijn op de gegeven doelen, maar om die doelen te bereiken, om zelf een humaan leven te leven en een verantwoordelijk lid van de gemeenschap te zijn is het noodzakelijk om regelmatig bewust stil te staan bij eerdere belevenissen en ervaringen. De analyses van de beide laatste reeksen diagrammen van het proces Adolf Hitler
confronteren ons met enkele belangrijke vragen. De tweede vraag is heel direct: heeft AH de keuze gehad om anders
te handelen? De derde vraag is in hoeverre de maatschappij verantwoordelijkheid op zich kan of wil nemen voor de individualiteit en de stabiliteit van zijn leden, in hoeverre mensen nog verschillend mogen en kunnen zijn (de basis van onze democratie). Het lijkt belangrijk vrijheid en een keuze kunnen maken te onderscheiden van verplicht worden om de wet te volgen, respectievelijk de wet naar je hand te zetten door zo veel mogelijk mensen ten eigen bate te manipuleren. Alom en zonder ophouden en zonder enig respect voor de grenzen van het individu zie je dat in onze huidige maatschappij de verleidings- en demoraliseringstechnieken van volksmenners als de hyper-sentimentele Hitler en de slinkse Stalin worden toegepast en verder ontwikkeld. De totalitaire taal of Newspeak, de taal van de dictatoriale vrije markteconomie werd en wordt gericht gebruikt om de outlet winkel ideologie van ons WTK-bestel (inclusief twee-jaarlijks een reeks gratis wellness therapieën met zelf-gecertificeerd keurmerk) door te doen dringen in de individuele mens om hem buiten te sluiten van zichzelf, van de eigen basis, het eigen wezen, zoals Kertész en Marcuse hebben uitgelegd. De wetgever lijkt machteloos of onwetend of beide ten aanzien van het veroveren van je persoonlijke vrijheid door anderen de hunne te ontnemen. De naar mijn mening meest belangrijke vraag is of de mensheid van nu de mogelijkheid heeft om weerstand te bieden aan de verleidings-, demoraliserings en parasitaire technieken waarmee zij zonder onderbreking wordt overspoeld, als zij niet eens mag leren haar eigen emoties en waarden te erkennen en haar morele grenzen te beschermen. Terugkijkend naar de eerste vijftien jaren van de vorige eeuw biedt het boek 'De duizelingwekkende jaren' [ noot ] een helder en levendig beeld van de situatie voor de eerste wereldoorlog, van vernieuwing en versnelling, waar mannen en vrouwen in West-Europa in waren geraakt en waarmee vooral de mannen het steeds moeilijker kregen. Het geeft een verrassend inzicht in de algemene mentale en emotionele kwetsbaarheid van toen. Wat mij betreft is het geen vraag of inzicht in de psyche en het handelen van AH, in de
contexten en de achtergronden ervan voor ons nog nut heeft. Het superieure vrijheidsdenken
van Verlichting en van sociale stromingen, van Hitler en soortgenoten en van het
WTK-bestel kan de onderliggende angsten en ressentimenten niet wegnemen, het kan slechts
tot meer en meer uitbuiting en demoralisering leiden en tot verdere uitbreiding van deze
corrupte ideologie. De vraag is of we bewust willen stilstaan bij het verwennen of
ondermijnen van de stabiliteit van mensen en de nivellering van de democratie - het tij
willen keren - of dat we bewust weg blijven kijken en de samenleving door deze epidemie
verder laten verrotten en uitbuiten. |
^ |
Consistentie in de tijd, de verbindingen van netwerkenHiermee zijn voor mij dan, behalve de begrippen tijd, richting, duur en ontwikkeling van processen, vooral ook de samenhang van processen en hun contexten - vanuit ieders eigen ruimte en tijd in interactie met elkaar - duidelijker, begrijpbaarder en hanteerbaarder geworden. Getuige het voorbeeld is het ook mogelijk om met behulp van de processtructuur meer inzicht in de werking van menselijke processen te verkrijgen, waaronder de psychische. Het proces heeft iets van zijn onderliggende mogelijkheden laten zien. Ik heb geprobeerd een nog wat bredere kijk te krijgen op enkele groepen van specifieke verbindingen tussen onze eigenschappen. Ik ben daar
niet tevreden over, maar verwacht dat ik in het volgende deel van deze
lijn (nummer 36/11) nog wat ongewone kanten tegen zal komen. |
^ |
Addendum: |
![]() |